Metody i techniki badań
Indywidualny wywiad pogłębiony (IDI)
Wywiad bezpośredni, prowadzony twarzą w twarz z badanym.
zastosowania
- badania postaw (np. strategii życiowych, planów i aspiracji, postaw wobec rynku pracy i zachowań na nim)
- badania ewaluacyjne (np. wywiady z decydentami i lderami projektów)
zalety
- pozwala na dotarcie do pogłębionych informacji
-
niezastąpiony zwłaszcza w badaniach dotyczących sfer intymnych (np. życia rodzinnego lub wartości), drażliwych i trudnych
-
pozwala na zbudowanie wzajemnego zaufania między badaczem i badanym
-
pozwala kontrolować sytuację wywiadu (wiemy kto odpowiada na pytania i z jakim nastwieniem, wywiadowi może towarzyszyć obserwacja)
-
pozwala na pełne zrozumienie respondenta (może on - i jest do tego zachęcany -rozwijać i uzasadniać swoje opinie)
wady
Wywiady grupowe (FGI)
Zogniskowane wywiady grupowe to spotkanie z grupą 8-12 osobową. Wywiad ma charakter dyskusji grupowej skupionej wokół wybranego tematu. Dyskusję prowadzi moderator, który dba o dynamikę spotkania i nadaje kierunek dyskusji. W dyskusji konfrontowane mogą być ze sobą poglądy respondentów. Wywiad grupowy może występować w kilku odmianach: - grupa kreatywna (wykorzystywana w zakładach pracy i organizacjach) - mini group (4-6 osób) - extended group (do 6 godz.) - affinity group (w gronie rodziny, współpracowników, sąsiadów)
Zastosowanie:
-
badania opinii i postaw
-
badania społeczności lokalnych (zwłaszcza badania liderów lokalnych)
-
badania ewaluacyjne
-
badania marketingowe (testy produktów, marek, reklam)
-
badania konceptów (zwłaszcza grupa kreatywna)
Zalety
-
dużo informacji w krótkim czasie (1,5-2 godz)
-
możliwość konfrontacji różnych opinii
-
metoda efektywna finansowo (wiele osób zbadanych w krótkim czasie)
Wady
-
gromadzone informacje są bardziej powierzchowne niż w przypadku IDI - dlatego, zwłaszcza w badaniach społecznych, inaczej niż w badaniach marketingowych - FGI traktowane są jako metoda uzupełniająca lub stanowiąca wstęp do badania właściwego
-
dyskusja w szerszym gronie powoduje często konformizm grupowy (respondenci dostosowują swoje wypowiedzi do atmosfery i charakteru prowadzonej dyskusji)
Wywiad kwestionariuszowy
Wywiad kwestionariuszowy z reguły prowadzony jest w sytuacji 1:1 (respondent:badacz), może mieć charakter bezpośredni (z użyciem kwestionariusza drukowanego - PAPI lub w formie elektornicznej - CAPI) lub pośredni (telefoniczny - CATI lub pocztowy, w tym w wersji elektronicznej).
|